Zápis z jednání Komise pro etiku ze dne 7. října 2009

Nová podání: 
1) Stížnost M. Grebeníčka na článek Jana Gazdíka Otec týral vězně, přiznal bývalý předseda KSČM Grebeníček. ( vyšlo 11. září 2009). Na stanovisko bude dotázána redakce MFD.
2) Stížnost Radima Hrehy na článek Silvie Lauder Hreha zas a znovu (Respekt č. 36/ 2009, s. 24-25). Bude dotázána redakce. 
Řešená podání:

* Stížnost na článek Školy zaplatily za chybné testy, autorka Pavla Kubálková, LN. Zástupce SCIO uvádí, že šlo jen o drobné pochybení. Předsedkyně komise se obrátila na redakci LN se žádostí o vysvětlení.
*Stížnost PPF na Miroslava Motejlka (tentokrát Český rozhlas), který uvedl v rozhovoru s moderátorem informace, které PPF považuje za nevyvážené a spekulativní. Byl dotázán ředitel ČRO.
* Stížnost na článek v Metru ze dne16. září 2009 Politici, tak tohle je už opravdu trapné. Je třeba ověřit, zda šlo o zprávu ( jak uvádí stížnost), nebo komentář. Vyřídí Osvaldová.
* Dotaz redakce Eurozpráv, jak psát o kriminalitě Romů. Komise odpověděla podle Etického kodexu, který byl redakci zaslán.
* Stížnost iniciativy Ne základnám na neobjektivní psaní různých médií. Stížnost byla zaslána jednotlivým redakcím k vyjádření. Komise čeká na odpovědi, aby mohla vypracovat závěrečné stanovisko.
* Radim Passer si stěžuje na článek zveřejněný v iDnes a MFDnes 18. května 2009 s názvem Firmě miliardáře Passera hrozí exekuce. Dokládá, že jak titulek, tak obsah článku není pravdivý a poškodil ho. Byla dotázána redakce, odkud čerpala informace. Připravuje odpověď.

* Stížnost na materiál Radovana Daňka (v minulém zápise mylně uvedeno Dvořák) – Regiony ČT 24 – 17. dubna 2009. Stěžovatel dokládá, že materiál byl nepřesný, že redaktor byl upozorněn, že Třebíčský zpravodaj otiskl i článek opozice, nicméně ve výsledné reportáži to nebylo. Materiál je dostupný na http://.ct24/regionalni/52040-opozice-kritizuje-trebicske-oddeleni-komunikce/video/1
KPE čeká na stanovisko ČT

* Podání Květoslavy Šamajové na pořad Kolotoče Kauza pro reportéry (autoři Tomáš Cafourek a Jana Lorencová, vysíláno dne 23. dubna 2009).  Podání je velmi komplikované, byl osloven Tomáš Camfourek, aby KPE věc vysvětlil. Poslal odkaz na stránky, předsedkyně komise prosí všechny, aby si pořad poslechli. Odkaz: 
http://www.rozhlas.cz/radionaprani/archiv/?p_po=4309   (Pořad byl vysílán 23.4.09)
* Stížnost na časopis Týden (autor Miroslav Motejlek) - stěžuje si J a T Banka, a.s. Časopis podle stěžovatele uveřejnil nepravdivé informace a ani po dvou výzvách je neopravil – redakce byla požádána o stanovisko. Odpověď byla urgována dvakrát dopisem, zatím bez odezvy. Redaktor Motejlek mezi tím z časopisu odešel. Odpověď bude opět urgována. Urgence se ujal kolega Lipold. Úkol stále trvá

* Stížnost na redaktora J. F. Potužníka - pořad ČT "Dotace na čističky odpadních vod". Stěžuje si VEOLIA VODA ČESKÁ REPUBLIKA a.s. - reportáž údajně uváděla nepravdivá tvrzení a byla koncipována záměrně tak, aby poškodila dobrou pověst společnosti. ČT byla požádána o vyjádření. Přišlo podrobné stanovisko ČT. Materiál obdržel kolega Čermák a komise čeká na jeho zprávu.


Vyřešená podání: 

1) Pavel Chabr si stěžuje na neadekvátní reakci Lidových novin, které žádal, aby z archivu LN vyjmuly fotografii muže, který si podle stěžovatele nepřál být fotografován – šlo o článek „Integrace? Jaká integrace?“ Komise se otáže redakce a seznámí se s fotografií k článku, který vyšel 21.4. 2009 na straně 13. Fotografie byla po intervenci kol. Bystrovové z archivu LN odstraněna.
2) Ondřej Carda, Zlín, si stěžuje na článek serveru idnes o prasečí chřipce. Byla dotázána redakce. Zatím nedorazilo, případ byl odložen
3)  Stížnost starostky obce Bystročice na reportáž Jany Lorencové a reportérek Českého rozhlasu Olomouc o místním referendu v obci. O stanovisko byl požádán Mgr. J. Vejvoda.

Odpověď přišla, byla zaslána p. starostce. Mgr. Vejvoda vstřícně nabídl řešení problému, tím je podle KPE věc vyřešena
4) Stížnost Ivana Langera (prostřednictvím advokáta M. Elgera) na články v MFD. Podle stížnosti jde o obranu před nepravdivými údaji. Zároveň běží soudní spor. Komise obdržela odpověď MFD, respektive advokáta Vladana Rámiše, ze které vyjímáme: 

„Vzhledem k tomu, že de facto současně s textem stížnosti k Syndikátu novinářů ČR nám byla doručena žaloba podaná panem Langerem k Městskému soudu v Praze, připravujeme obě vyjádření současně. Podrobnější informaci pro SNČR by tak bylo možné zaslat až poté, kdy bude hotové vyjádření k soudu (počátkem roku 2009)“.
Komise čeká na závěry soudní projednávání, zároveň jedná s MFDNES. Soud je plánován na 19. října.

Pozor! Příští schůze se bude konat 11. listopadu 2009. 

Zapsala B. Osvaldová

